Kladdig kladdkaka med härligt chokladtäcke

Ja ni hör ju själva hur gött det låter så här kommer det efterfrågade receptet.

100 g smör

2,5 dl socker

2 ägg

1,5 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

4 msk kakao

Smält smöret och blanda ner alla ingridienserna. Häll smeten i en form med avtagbar kant och in i ugnen på 175 grader i 15 min. Låt svalna (den blir ännu godare om den får stå i kylen över natten)

Till chokladäcket behövs:

100g valfri choklad (jag använde 70% mörk blockchoklad för det var det jag råkade ha hemma)

en klick smör

ca 2 dl grädde

Smält chokladen tillsammans med smöret på svag värme i en kastrull under ständig omrörning. Häll i grädden lite i taget tills chokladen fått en lagom konsistens (inte för fast och inte för lös) häll den över kakan och in i kylen så det får stelna till lite.

Försvinnande gott! (svar ja, det är jag som har tryckt i mig mestadelen av kakan. Kände att jag behövde jobba lite på midjemåttet höhö)

 


Kommentarer
Postat av: evelina

Ska den verkligen bara va inne 15 min i ugnen? Min brukara vara 40min 175 grader.....

Svar: Ja 15 minuter i varmluftsugn men alla ugnar är ju olika så man kan ju pröva sig fram :) den blir perfekt i konsistensen och ännu godare om den får stå till sig i kylen över natten så den sätter sig
Kristin Sandgren

2013-02-07 @ 16:41:48
Postat av: En pojkmammas vardag - blivande trebarnsmamma

Men vad du gör mig gottesugen! Det där receptet måste absolut testas :)
Kram

2013-02-07 @ 18:39:47
URL: http://www.elinteg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0