Kristins fantastiska chokladtårta

Visst vill ni veta hur man gör en sån här smarrig tårta?
 
Självklart vill ni det. Här har ni ze recept:
 
Chokladtårtbotten
300 g smör
5 dl socker
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl kakao
4 ägg
3 dl hett vatten
 
Smält smöret. Blanda alla torra ingridienser. Tillsätt smöret och de lätt uppvispade äggen. Tillsätt det heta vattnet och rör om till en jämn smet. Häll smeten i en smord och mjölad form med avtagbar kant (jag har en grön frå Ikea som är 26 cm i diameter) smeten fyller nästan hela formen men det ska den göra för den sväller inte jättemycket. Grädda i nere delen av ugnen i 175 grader varmluft i ca 50-60 min. Känn med en sticka. Jag brukar ta ut den fast den är lite kladdig.
Låt kakan svalna i formen och sedan in med den i frysen då den blir lättare att dela om den varit fryst. Man kan alltså baka bottnarna flera dagar i förväg om man vill.
 
Nu kommer vi till fyllningar och det finns ju jättemånga varianter att välja mellan. I min tårta brukar jag ha vaniljmousse och chokladfluff.
 
Chokladfluff
3 dl vispgrädde
200g marabou mjölkchoklad
 
Smält chokladen i grädden under omrörning. Det får inte koka! Ställ över natt i kylen. Vispa till en fast mousse.
 
Vaniljmousse
2 dl kesella vanilj
2 dl färdig marsansås (lite tjockare gjord)
1/2 dl socker
1/2 tsk vaniljsocker
2 dl vispad grädde
 
Gör vaniljsåsen som det står på förpackningen fast ha i lite extra pulver så att deet blir som en tjock kräm. receptet säger 3 msk och jag brukar ha drygt 5. Rör ihop vaniljkrämen, vaniljkesellan, socker och vaniljsocker. Vispa grädden hårt och vänd ner den i vaniljsmeten. Låt stå i kyl över natten.
 
Så är det dags att dela tårtbotten i tre delar och lägga ihop tårtan. jag har ett tårtkit från Ikea där man spänner en tråd mellan en båge så blir det lätt att dela tårtan i tre delar men man kan även använda en kniv. Sedan använder jag formen jag bakade tårtan i för att lägga ihop tårtan. Först täcker jag formen med gladpack sedan smock ner med bottnen som ska vara överst (förslagsvis den som gräddades överst eftersom den brukar vara lite böjd) På med första fyllningen, botten nummer två osv. Eftersom bottnarna är inne i gladpacken så lägger sig fyllningarna jämnt och flyter inte utanför bottnarna. Ställ in tårtan i kylen gärna över natt med en tyngd på, typ ett mjölkpaket.
 
Så här ser det ut när tårtan är ihoplagd (fast det här är en kass bild på en annan tårta då)
 
När tårtan stått och göttat till sig så är det dags att själpa upp den på tårtfatet. Sedan är det dags för spackling med en frosting.
 
Chokladfrosting
60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 dl kakao
100 g phildelfia ost
1 msk varmt kaffe
(jag brukar göra 1 1/2 sats för att vara säker på att det räcker)
 
Smacka på det på tårtan och försök få det så jämnt som möjligt. Lite lurigt.
 
Pricken över i är att hälla en smaskig chokladganache över hela härligheten.
 
Chokladganache
100 g mörk choklad
ca 2 dl grädde
1 msk smör
 
smält chokladen tillsammans med en klick smör på lägsta värmen i en kastrull. Rör om hela tiden så att inget bränns. Tillsätt sedan lite grädde åt gången tills smeten känns lite rinnigare och smidigare i konsistensen men den får inte heller vara för lös! Häll sedan över tårtan så det rinner gött ner för kanterna. Garnera tårtan innan chokladen stelnat till. Jag brukar forma en hög med blandade bär men till denna tårtan fanns det inget anant än physalis att tillgå.
 
Låter kanske bökigt och krångligt allt det här men klarar en klant som jag av att baka den så gör alla det tro mig!
 
Försvinnande god!
 
Hoppas ni får nytta av receptet!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Tack för receptet!! Denna tårta skall definitivt en chokladnörd som jag göra till mitt kalas nästa helg :)Jag har varit på jakt länge efter en riktigt god chokladtårta och denna ser perfekt ut!

Svar: chokladigare blir det inte så den är perfekt ;)
Kristin Sandgren

2013-03-05 @ 17:31:03
Postat av: sändy

sejtan va gött! värt å testa nån dag:). tack för receptet! kram

2013-03-05 @ 19:46:23
Postat av: Emilie

Hej Kristin!

Jag jobbar för receptsajten Hittarecept.se och jag såg att du har goda recept på din blogg :) Titta gärna förbi på vår sajt där du hittar tusentals recept från svenska bloggar och sajter. Kolla också på ”Matbloggstoppen" http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen.

Vill du vara med och få dina recept visade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta!

Med vänliga hälsningar,

Emilie
Hittarecept.se/

2013-03-06 @ 12:03:37
URL: http://www.volrecepten.nl
Postat av: Terese

Tackar!!!

2013-03-10 @ 19:11:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0