4 Februari

Gd morgon god morgån! (Lät det där stå kvar i alla sin prakt. Är jag verkligen vaken?)
Den här dagen startar vi med ett litet tips tycker jag. För jag bakade så himla gott bröd till frukost! Ja vad har det egentligen tagit åt mig undrar väl ni men det är typ det enklaste jag någonsin bakat så här kommer receptet.
 
1/2 paket jäst
5 dl kallt vatten
1 msk honung
1 msk olivolja
2 tsk salt
ca 12 dl rågsikt
 
Rör ut jästen i vattnet i en bunke. Tillsätt honung, olja, salt och mjöl och blanda ihop degen (den ska vara lite klenig). Täck med handduk och ställ i kylen över natten.
Sätt ugnen på 225 grader på morgonen. Ta fram degen och häll ut den på rejält mjölat bakbord. Knåda inte.
Häll över lite mjöl, skär i bitar och lägg på plåt med bakplåtspapper. Grädda ca 20 min. 
Ät och njut!
 
Lätt som en plätt men man framstår ju som värsta ljuva husmodern typ.
 
Fast en riktig husmor hade antagligen haft en ren ugnslucka...
Frallorna fick tummen upp av både mig och Vide.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0