En prinsesstårta åt en femåring

Ja i dag har vi haft kalas för Vide som fyllde en hel hand i går. Ursäkta mig men hur fort får fem år gå egentligen? Jag hinner väl knappt läga en fis så är det hans tur att stå uppe på ett studentflak och vråla *darr på underläppen*.
Självklart blir det ett ordentligt kalasinlägg här vad det lider men jag måste bara slänga upp mitt senaste skrytbygge i tårtväg först.
Vide hade bara en enda önskan när jag frågade vad för fika han ville ha på sitt kalas; en grön tårta. En grön tårta är alltså en prinsesstårta och ingenting jag någonsin gett mig på förut men när barnet önskar så är det ju bara för morsan att leverera och det lyckades jag faktiskt göra också.
 
Här kommer alltså ett rykande färskt tårtrecept så här på onsdagskvällen. Ja varför inte.
 

Tårtbotten
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Vaniljkräm
2 dl mjölk eller grädde
2 äggulor
1,5 msk potatismjöl
1 msk socker
0, 5 vaniljstång

Tårtbotten: Smörj och bröa en form 24-26 cm (jag smorde min och klädde den med bakplåtspapper) Vispa samman ägg och socker och värm det på spisen till ca 50 grader. Vispa ordentligt så det blir skummigt. Ta av från spisen och vispa tills det svalnat. Blanda samman vetemjöl, potatismjöl och bakpulver. Rör ner det i smeten. Häll smeten i formen. Grädda i nedre delen av ugnen i 175° i 40 minuter. Låt svalna och stjälp upp. Dela tårtbottnen i tre delar.

 

Tadaaaaa!

 
Vaniljkräm: Skär en skåra i vaniljstången (jag använde faktiskt en hel) och koka upp den i mjölken tillsammans med sockret. Använd en rostfri kastrull. Rör ner äggulorna och potatismjölet. Sjud på svag värme under vispning. Krämen får inte koka. När den tjocknar är den klar. Fiska upp vaniljstången och kyl krämen. 
 
Inget slår en hemmagjord vaniljkräm (men det går såklart lika bra med marsansås)
 
Bred hallonsylt och frysta hallon på första bottnen, stryk även ett lager vaniljkräm ovanpå hela härligheten. Lägg på den andra bottnen och upprepa proceduren och släng på fem dl vispad grädde smaksatt med marzanpulver) och forma en snygg och jämn kulle samt täck kanterna. Man kan även lägga på den tredje bottnen för att skapa en kulle men det gorde inte jag så med detta recept skulle man kunna få ut två tårtor om man bara avslutar med grädde på toppen.

Kavla ut grön marsipan (eller gör som jag och slit halvt ihjäl dig och färga själv med karamellfärg ...) kavla ut och lägg över tårtan och släta ut den till en fin kulle.

Ungefär så här:

 
Garnera efter behag. Jag gjorde en ros och blad av sugar paste. Öööööös på med florsocker! Klaaaaart! Instagramaaaaaaa!!! Fota skiten ur alla vinklar!!!! Äääääääät!
 
Det här lät ju lugnt, sansat och mysigt men det är det ju sällan när jag bakar. Mitt i ihopläggningen av tårtan kan man t ex märka att man har alldeles för lite grädde, slänga sig på telefonen och hota sambon att åka från jobbet och panikhandla denna varan och köra hem den med en jävla gång.
Sedan kan man börja kavla marsipanen och märka att den inte alls kommer att räcka, svära ettt par ramsor och ringa sambon igen att även köpa med sig marsipan (som man får ägna alldeles för många dyrbara minutrar åt att färga)
När sedan marsipanlocket är lagt på tårtan och överflödet bortskuret kan man ju märka att det är ungefär samma mängd som Håkan var och panikköpte. Ja ungefär så kan det gå till när jag bakar. 

Kommentarer
Postat av: Tess

Hihihihi... skrattar gott åt slutbeskrivningen :-) Vilken fin tårta det blev!

Svar: Haha tack! Jag borde skriva in blod svett och tårar i receptet. I alla fall svett och tårar ;)
Kristin Sandgren

2015-06-10 @ 23:18:50
URL: http://highlandertess.blogg.se
Postat av: Diana

hahaa men fasen vad du är gryyym!! :D måste få smaka dina gudomliga tårtor nångång ;P <3

2015-06-11 @ 16:50:50
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

2015-06-11 @ 19:55:56
URL: http://blogofphoto.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0