Donuts

I dag har jag haft fullt upp med bakning. Jag har längde velat prova att göra egna munkar och i dag fick jag äntligen tummen ur. Vi har fått låna en fritös efterom vi inte äger en sådan och jag inte har vågat fritera i gryta eftersom det så lätt kan typ ta eld och sånt läskigt.
Det var riktigt roligt och dom blev aset goda så jag tänkte att ni skulle få receptet.
 
3 dl mjölk
50g jäst
1,5 dl socker
1 nypa salt
150g mjukt smör
2 st ägg
12 dl mjöl
 
Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke och lös upp den i degvätskan. Rör ner socker, salt, tärnat smör och ägg. Häll i lite mjöl i taget. Arbeta samman till en smidig deg. Låt jäsa under bakduk till dubbel storlek ca en timme.
 
Kavla ut degen till en cm tjock platta och tryck ut runda ringar (jag använde mig av ett stort Ikea-glas) och tryck sedan ut en mindre ring i mitten av den stora (jag har en grej som man kan göra hål i muffins med för att lägga i fyllning och den passade perfekt). Låt jäsa under duk till dubbel storlek.
 
Redo för fritering
 
Värm olja i fritösen till 170 grader och lägg ner några munkar i taget. Grädda dom gyllenbruna ca 1 minut på varje sida. Använd en hålslev. Låt rinna av på hushållspapper.

Sedan kan man doppa dom i socker eller göra glasyr. Jag har inget exakt recept på glasyr utan jag höftade till lite men på ett ungefär.
 
4 dl florsocker
2 msk vatten
(några droppar valfri karamellfärg)
 
Som sagt receptet är inte exakt. Det är möjligt att det behövs mer vatten men det känner ni på konsistensen.
 
Jag gjorde en glasyr med banansmak (ett par droppar bananessens) och gul karamellfärg och doppade i riven choklad, en glasyr med röd karamellfärg som doppades i strössel och sedan hade jag tänkt göra en chokladglasyr men eftersom jag hade disk och munkar upp över öronen så orkade jag inte det så jag doppade resterande i socker.
Alla lika goda.

Kommentarer
Postat av: mamma

mums!

2013-10-12 @ 21:39:48
Postat av: Maja

Mäh åh,dra mig baklänges vad gott!Är så himla godissugen och det enda som finns hemma är typ...Banan liksom.Kul?!

Svar: frukt är ju...godis...*skrattar högt i en kvart* Alltid lika surt när man inte har något gottigt hemma ;)
Kristin Sandgren

2013-10-12 @ 22:00:00
Postat av: Malin

Seriöst, man blir ju kanske bara liiite sugen!

2013-10-13 @ 09:18:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0